Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Jeremiah Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>
Date: Thu, 18 Aug 2011 14:23:37 +0200

On Aug 18, 2011, at 13:41, Anders Sundman wrote:

> En intressant parallell är medecinteknik och IP för den forskningen.

Det är en bra parallell faktiskt. Den så kallat "IP" är inte ens "IP", tankar kan inte vara egendom IMHO.

> Jag
> tycker att det i de sammanhangen är orimligt att ett medicintekniskt
> företag som får stora statliga forskningsstöd (bla. indirekt, genom
> statligt finansierad forskning på universitet och högskolor) har rätt att
> patentera dessa resultat. Argumentet man ofta hör här är att det är dyrt
> att ta fram nya läkemedel (vilket stämmer) och att det därför är viktigt
> med IP-skydd. Det nämns inte lika ofta att det faktiskt inte är företagen
> som i slutändan äger patenten som har betalat för forskningen.

Det är sant. Men mer än bara detta, medicintekniskt förtag är riktig lönsam, de spendera stora summor på marknadsföring en forskningen, och deras produkter är ofta onödigt dyrt. Patent system används som en monopol även om det är kort siktet.

> Forskning som inkluderar stängd mjukvara behöver inte vara något problem.
> Men om mjukvara produceras som en direkt följd av statligt finansierad
> forskning tycker jag att det är konstigt att ett privat företag skall kunna
> äga den. Om det är vi som medborgare som betalar för utvecklingen så är det
> väll rimligt att vi får tillgång till att använda den?

Ja. Det här är en bra beskrivning av problemet. Staten generera källkod och data i publik syftet, till exempel väder data. Varför ska inte alla som har bidraget med deras skatt pengar och givet staten uppdrag att ta fram data och källkod då använder det samma? Just nu är mycket stängt både data och kod.

> Måsten är alltid svårt. Det går nog inte. Men just när det gäller
> medicinsk utrustning och försvarsmateriel tror jag att det skulle vara stor
> nytta, ur ett säkerhetsperspektiv, att använda öppen mjukvara (där sådan
> finns).

Man kan förstår försvaret, men sjukhuset absolut inte. Det måste vara någon som kan granska om Siemens eller GE har verkligen byggde de funktioner och säkerhets kontroll de har sagt att de har gjort. Folk faktiskt dö när en disk krashar och om de får för mycket strålningar. Då är det jätte viktigt att koden är åtminstone öppen till någon som kan granska det. Samma med många ny röst räknare och andra samhällets viktiga maskiner.

Regards,

Jeremiah