Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Björn Stenberg <bjorn_at_haxx.se>
Date: Thu, 18 Aug 2011 13:56:22 +0200

Pontus Goffe wrote:
> Som jag skrev så vore det uppfriskande om frågan drevs. Annars kanske vi
> sitter här och tror att t.ex. försvaret och sjukhusen absolut inte har
> några alternativ.

Vad jag försökte få fram är att det är inte alls tydligt för mig vilken fråga du vill driva.

"Förbjud all stängd programvara i offentlig sektor!" ?

"Forskningsanslag == GPL-krav!" ?

"Bara open source i våra respiratorer!" ?

"GPL:a källkoden till JAS!" ?

Allihopa är rejält extrema linjer.

Missförstå mig rätt. Jag tycker det vore bra om våra politiker lärde sig vad öppen källkod innebär och vilken effektivitets-fördel det kan ge samhället att öppna källkoden till (och inte minst datan i) många skattefinansierade system. Men djävulen sitter i detaljerna. Enkla slagord blir snabbt punkterade och vända emot en om man inte har ett djupare tänk bakom.

(Eller också är det bara så att jag är tråkig som tycker det är mer intressant att arbeta igenom små kontinuerliga förbättringar år för år än att förespråka ideologisk revolution.)

--
Björn