Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Pontus Goffe <goffe.pontus_at_gmail.com>
Date: Thu, 18 Aug 2011 13:15:45 +0200

tor 2011-08-18 klockan 10:40 +0200 skrev Björn Stenberg:

> Det skulle betyda att t.ex. Vinnova får sina vingar klippta. Bra eller dåligt?
>
> Alla länder finansierar i varierande grad inhemsk forskning och utveckling, med förhoppningen att nya företag ska uppstå, blomstra och gynna samhället. Ska stängd mjukvara exkluderas från denna forskning?
Det går säkert att hitta fler intressenter som skulle tycka det är
negativt. En förändring är väl sällan 100% dålig eller bra.
Jag kan tycka om tanken att det med skattepengar istället bidras till
att bygga upp kompetens runt öppen programvara. Både vad gäller
användande och produktion. Avkastningen och återbäringen blir bättre.
Det är väl tillåtet för nya och eventuellt blomstrande företag att
använda den öppna kod som skapats m.h.a. skattemedel?

> Gäller det enbart utveckling, eller även inköp? Ska svenska kommuner, landsting och myndigheter i lag ska vara förbjudna att köpa stängd programvara? Ska de förbjudas att köpa datorer med stängd firmware? Gäller det även t.ex. medicinsk utrustning? Försvaret?
Jag tycker den öppna världen varit helt fantastisk på att möta behov och
driva utveckling. Jag chansar på att det skulle gå fint utan stängda
program. Om det sen behövs undantag av olika slag eller det kanske måste
vattnas ur totalt ned till en rekommendation eller önskan hade jag
aldrig för avsikt att avgöra.

Som jag skrev så vore det uppfriskande om frågan drevs. Annars kanske vi
sitter här och tror att t.ex. försvaret och sjukhusen absolut inte har
några alternativ.
//PG