Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Anders Sundman <anders_at_4zm.org>
Date: Thu, 18 Aug 2011 13:41:06 +0200

On Thu, 18 Aug 2011 13:15:45 +0200, Pontus Goffe <goffe.pontus_at_gmail.com>
wrote:

> [...]
> Jag kan tycka om tanken att det med skattepengar istället bidras till
> att bygga upp kompetens runt öppen programvara. Både vad gäller
> användande och produktion. Avkastningen och återbäringen blir bättre.
> Det är väl tillåtet för nya och eventuellt blomstrande företag att
> använda den öppna kod som skapats m.h.a. skattemedel?

En intressant parallell är medecinteknik och IP för den forskningen. Jag
tycker att det i de sammanhangen är orimligt att ett medicintekniskt
företag som får stora statliga forskningsstöd (bla. indirekt, genom
statligt finansierad forskning på universitet och högskolor) har rätt att
patentera dessa resultat. Argumentet man ofta hör här är att det är dyrt
att ta fram nya läkemedel (vilket stämmer) och att det därför är viktigt
med IP-skydd. Det nämns inte lika ofta att det faktiskt inte är företagen
som i slutändan äger patenten som har betalat för forskningen.

Forskning som inkluderar stängd mjukvara behöver inte vara något problem.
Men om mjukvara produceras som en direkt följd av statligt finansierad
forskning tycker jag att det är konstigt att ett privat företag skall kunna
äga den. Om det är vi som medborgare som betalar för utvecklingen så är det
väll rimligt att vi får tillgång till att använda den?

> [...]
> Som jag skrev så vore det uppfriskande om frågan drevs. Annars kanske vi
> sitter här och tror att t.ex. försvaret och sjukhusen absolut inte har
> några alternativ.

Måsten är alltid svårt. Det går nog inte. Men just när det gäller
medicinsk utrustning och försvarsmateriel tror jag att det skulle vara stor
nytta, ur ett säkerhetsperspektiv, att använda öppen mjukvara (där sådan
finns).

// Anders