Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Jeremiah Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>
Date: Thu, 18 Aug 2011 13:46:48 +0200

On Aug 18, 2011, at 10:40, Björn Stenberg wrote:

> Det skulle betyda att t.ex. Vinnova får sina vingar klippta. Bra eller dåligt?

Bra. Just nu har Vinnova och Telia en monopol på tillgång till internet. Det betyder att det är kostsam att bygger ny tjänster till internet och saker som fiber till hemmet ska dra ut i tiden eftersom man måste betala Telia och staten som äger en del of Telia. Det betyder att vi måste betala igen för någonting vi har redan byggd med vårt skatt pengar.

> Alla länder finansierar i varierande grad inhemsk forskning och utveckling, med förhoppningen att nya företag ska uppstå, blomstra och gynna samhället. Ska stängd mjukvara exkluderas från denna forskning?

Om enskilda företag får statlig pengar utan att bidra ingenting över huvudtaget till staten, ja, då ska det vara en måste med åtminstone öppenkällkod.

> Gäller det enbart utveckling, eller även inköp?

Bara utveckling av kod med stöd av staten.

> Ska svenska kommuner, landsting och myndigheter i lag ska vara förbjudna att köpa stängd programvara?

Nej. Med de måste åtminstone kollar om det går med friprogramvara och motivera köpet. Det händer inte nu.

> Ska de förbjudas att köpa datorer med stängd firmware? Gäller det även t.ex. medicinsk utrustning? Försvaret?

Nej. Det tycker jag är omöjligt i dagsläget och det måste vara någon sätt att kontrollera att andra länder inte har källkod till JAS gripen till exempel.

Regards,

Jeremiah