Subject: Re: foss-artikel på kulturen

Re: foss-artikel på kulturen

From: Stefan <stefan.igen_at_gmail.com>
Date: Mon, 01 Aug 2011 20:13:13 +0200

On 2011-08-01 13:53, Simon Josefsson wrote:
> Jag störde mig dock på en sak i inledningen:
> Öppen källkod innebär att var och en som har rätt att använda ett
> program även har rätt att läsa och ändra programmets kod.
>
> Strikt tolkat är det väl inte rätt?
>
> Flera open source-licenser, t.ex. BSD och MIT, har inga såna klausuler,
> utan tvärtom anses avsaknaden av såna klausuler vara en fördel bland de
> som förespråkar dessa licenser.

Ja... vad är egentligen open-source? :)

Det är väl helt enkelt att källkoden är tillgänglig för vem som helst...

Enligt wikipedia:

"Open-source software is software whose source code is published and
made available to the public, enabling anyone to copy, modify and
redistribute the source code without paying royalties or fees".

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_source#Computer_software

MVH
Stefan Olausson