Subject: Re: foss-artikel på kulturen

Re: foss-artikel på kulturen

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Tue, 2 Aug 2011 00:55:04 +0200

2011/8/1 Stefan <stefan.igen_at_gmail.com>

> Ja... vad är egentligen open-source? :)
>
> Det är väl helt enkelt att källkoden är tillgänglig för vem som helst...
>
> Enligt wikipedia:
>
> "Open-source software is software whose source code is published and made
> available to the public, enabling anyone to copy, modify and redistribute
> the source code without paying royalties or fees".
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/**Open_source#Computer_software<http://en.wikipedia.org/wiki/Open_source#Computer_software>

Varför citera wikipedia när OSI, som värnar om begreppet Open Source, redan
har en alldeles utmärkt definition av vad som är vad:
http://www.opensource.org/docs/osd

"Open source doesn't just mean access to the source code. The distribution
terms of open-source software must comply with the following criteria:" och
sedan 10 "regler" som jag tycker enklast läses via länken ovan.

Vill man ha en snävare distributionslicens ska man gå på Free Softwares
licenser (dvs. GPL och LPGL):
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Jag håller inte med om wikipedias definition att open source är "software
whose source code is published and made available to the public" eftersom
bl.a. GPL inte lägger några restriktioner på att källkoden måste publiceras
och göras tillgänglig för gemene man (däremot måste man göra det möjligt för
de som köpt eller på annat sätt fått del av programmet, att även ta del av
källkoden. Precis som Janne J visade tidigare). Således är wikipedias
definition för snäv, och bör inte användas som definition eller referens för
redan väldefinerade begrepp.

Precis som beskrevs i artikeln vars tråd vi följer så reglerar inte dessa
licenser vad man får ta betalt för programmet, utan vilka rättigheter man
har när man fått det i sin hand. "Free as in free speech, not as in free
beer".

Värt att notera är OSI regel #6 "No Discrimination Against Fields of
Endeavor", vilket kan vara en rejäl käftsmäll och ett moraliskt dilemma för
de som rider på FOSS-vågen i hopp om att världen ska bli mjuk och underbar.
Naturligtvis får (bör?) man därför välja sina projekt med omsorg så man inte
ligger sömlös om natten och undrar om den senaste incheckningen hamnar i en
kryssningsmisil någonstans :)

// Adde