Subject: Re: FOSS-Sthlm och jobbannonser

Re: FOSS-Sthlm och jobbannonser

From: Elis Axelsson <elis.axelsson_at_gmail.com>
Date: Wed, 1 Jun 2011 10:55:47 +0200

2011/6/1 Claes Jakobsson <claes_at_versed.se>

> - Lower noise ratio på huvudlistan. Speciellt om det visar sig att det blir
> många jobbannonser.

Personligen väntar jag på att denna tråd ska självdö, den hålls vid liv av
alla mailnazister som inte orkar sortera sin mail själva. Denna tråd har
orsakat mera störmoment än alla jobbannonser totalt sedan listan startade.

Om det blir ett problem så kan vi lösa problemet när det är ett problem. Man
behöver inte göra allt i förtid.

- Svårt att dra gränsen vad som är relevanta jobb och vad som inte är det
> vilket kommer leda till diskussioner likt denna. Har vi en separat lista så
> kan vi sätta gränsen lite lägre och alla vet att det är jobb-annonser som
> kommer på den listan och alla kanske inte kommer vara relevanta.

Är det verkligen så svårt? Jag är av åsikten att det bör ha någonting med
foss att göra, antingen drift eller utveckling. Eller utveckling i miljöer
som använder foss. Det är bra nog för nu.

> [...]
>
> - Det är enklare att filtrera bort. Visst, man skulle kunna kräva att alla
> som postar jobb skall skriva [JOBB] eller liknande i subject. De som vill
> posta jobbannonser kommer garanterat att missa detta och är dom redan
> prenumeranter så går det iväg direkt. Är det externa som vill posta kommer
> dom skita i det oavsett hur mycket regler vi sätter och då kommer vi
> list-admins behöva neka och sen be dom skicka igen vilket gör att dom i
> förlängningen inte är intresserade av att rekrytera genom listan. Netiquette
> är svårt och många skiter föraktfullt i det.

Man skulle kanske kunna ha någon form av webformulär där rekryterare får
fylla i sin jobbannons. Och när de gör det så skrivs de automatiskt upp för
att följa den mailtråden. Samt att formuläret lägger till [JOBB] i början av
subject innan det skickas in i listan.

Då får man enkel hantering av jobbanonser, enkel filtrering av jobbanonser,
och enkelt för rekryterare att inte bryta "common practice" allt för mycket.

Nu ska jag fortsätta ignorera denna tråd.

/ Elis, Over and out.