Subject: policy - vilka får sponsra foss-sthlm?

policy - vilka får sponsra foss-sthlm?

From: Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>
Date: Sat, 7 May 2011 22:48:34 +0200 (CEST)

On Sat, 7 May 2011, Per Andersson wrote:

> Jag vet att vi inte har någon policy för det här med vilka som sponsrar
> mötena osv. Nu vill jag slå ett slag för att vi bör ha en sådan policy!

Vi är ingen formell organisation så vår grupp får kanske svårt att ha en
homogen åsikt eller inställning. Jag har emellertid en åsikt i frågan och den
tänker jag ventilera här. Andra är förstås välkomna att tycka och tänka
annorlunda. Jag har hittills varit den person inom foss-sthlm som varit (mest)
i kontakt med sponsorer och ansvarat för att det sytts ihop. Jag har därmed
också varit den som arrangerat så att Combitech sponsrar möte 6.

Det är kanske inte fel med en sponsor-policy. Jag är dock rädd att vi genom
att diskutera en dylik kommer öppna damm-luckorna för diverse politik som jag
inte anser vi står för som sammanslutning.

I mina ögon är foss-sthlm ett sällskap för oss som alla har en sak gemensamt:
vårt intresse för och engegemang i fri och öppen programvara. Vi är inte
politiska och jag är övertygad om att vi ibland oss har folk av alla
upptänkliga politiska grupperingar. Som grupp tar vi dock inte politisk
ställning.

FOSS själv, i form av GNUs fyra friheter och OSIs tio punkter, garanterar att
FOSS inte kan inskränka användningsområde eller vissa användare och
fortfarande vara FOSS. Alltså kan FOSS användas för vapen, porr, tobak,
pälsindustri, övervakning, knarkodling, människosmuggling, barnarbete och
andra områden som uppfattas som moraliskt tveksamma hos en del eller alla av
oss inom foss-sthlm.

En policy i sig är heller inte lätt. *Om* vi haft en policy som sagt "inga
vapentillverkare" - vilka företag gäller det? Alla företag som gör nånting som
kan användas i aggresivt syfte (dvs vad räknas som vapen)? Företag vars moder-
eller systerföretag är involverat i vapenindustrin? Företag som säljer
konsulter till såna bolag? Är det okej att istället sälja mjukvara som används
av diktaturer att terrorisera sin befolkning? Det blir förstås gråzoner och
tolkningsfrågor.

Istället för policy? Jag tror mycket mer på diskussioner och debatter av
precis det här slaget. Berätta var ni tycker gränsen går, och ifall ni tycker
att något inte är moraliskt försvarbart så är det förstås så att ni inte
ställer upp på det. Jag personligen kommer förstås inte att involvera mig med
sponsorer som jag anser står för något som jag inte accepterar. Min gräns
behöver ju inte vara er gräns.

Att dömma av hur anmälningarna har droppat in så är det åtminstone en hel del
som inte ser ett problem i just det här fallet.

Jag är helt säker på att möte #6 kommer bli minst lika bra som tidigare möten
med samma fokus på foss och relaterade ämnen. Man behöver inte gilla våra
sponsorer för att få en givande och trevlig kväll!

Så, nu lyssnar jag väldigt gärna på vad andra har att säga i frågan!

--
  / daniel.haxx.se