Subject: Re: Foss-sthlm möte #6 med Combitech!

Re: Foss-sthlm möte #6 med Combitech!

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Sat, 7 May 2011 15:58:23 +0200

Hej!

2011/4/29 Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>:
> Hejsan
>
> Jag har nöjet att meddela att vi arrangerar möte #6 den 24:e maj tillsammans
> med Combitech.

Jag vet att vi inte har någon policy för det här med vilka som sponsrar
mötena osv. Nu vill jag slå ett slag för att vi bör ha en sådan policy!

Jag tänker främst på nutida krigshärdar, t ex den arabiska revolutionen i
norra afrika (Tunisien, Egypten, Bahrain, Libyen, Yemen osv), och Sveriges
inblandning i dessa. Sverige exporterar nu, eller har exporterat, vapen
till diktatorerna eller militären i respektiva flertalet av dessa länder. [0]

Sverige är det land i världen som exporterar mest vapen per capita. Det
rimmar illa med att vara en fredsälskande demokrati. Det rimmar också illa
med att vara en grupp som vill främja frihet och demokrati med fri
programvara och ta emot pengar från bombtillverkare vars produkter dödar
folk i nutida konflikthärdar.

Jag tycker att vi bör införa en policy för vilka företag som är ok att låta
sponsra FOSS-STHLM. Jag föreslår att vapentillverkare inte ska få sponsra
våra events.

Jag tänker inte gå på möte 6 som sponsras av vapentillverkaren Combitech.

Jag uppmanar andra att inte acceptera blodiga vapenpengar heller och avstå
från att närvara vid möte #6 om det sponsras av Combitech.

[0] http://www.svenskafreds.se/svensk-vapenexport-till-tunisien-och-egypten

--
Per