Subject: Re: anmälan till möte #5 är öppen!

Re: anmälan till möte #5 är öppen!

From: Glenn <glenn.bjorcken_at_gmail.com>
Date: Thu, 27 Jan 2011 14:24:47 +0100

2011/1/27 Tommy Nevtelen <tommy_at_nevtelen.com>

> gästkonton
> inte var en
>
> Vad exakt var problemet med att fixa gästkonton till alla? Var någon
> tvungen
> att göra det manuellet på något vis för alla? Gästkontona på SU var
> förtryckta kort bara. Hur fungerar det på DSV/KTH?
>
> Det bästa skulle ju vara att använda infrastrukturen som redan finns på
> skolan.

Grundproblemet är väl att FOSS inte räknas som "forskning eller utbildning",
och därför så
är det inte något nätet är avsett för att användas till, detta grundar sej
framförallt i sunets regler.

Om någon har ett konto på ett universitet/högskola som är kopplat till
eduroam däremot, då är
det ju en helt annan sak, då har den personen skrivit på en
ansvarsförbindelse och är personligen
ansvarig för allt han eller hon gör, om man däremot som anställd kvitterar
ut och delar ut gästkonton
så blir i princip den som kvitterar ut dessa ansvarig, dels för vad folk gör
med dom, dels för att dom
delas ut för rätt ändamål.

Glenn.