Subject: Re: anmälan till möte #5 är öppen!

Re: anmälan till möte #5 är öppen!

From: Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>
Date: Thu, 27 Jan 2011 14:21:16 +0100

On Thu, Jan 27, 2011 at 13:34+0100, Tommy Nevtelen (tommy_at_nevtelen.com) wrote:

> Vad exakt var problemet med att fixa gästkonton till alla? Var någon tvungen
> att göra det manuellet på något vis för alla? Gästkontona på SU var
> förtryckta kort bara. Hur fungerar det på DSV/KTH?

På SU hade jag/vi uppfattningen att så länge vi visste vem det var som
hade ip x.z.y.w vid tidpunkten X så var det ok att ge SUNET-access
till dem.

Jag som SU-anställd vid den tiden hämtar ut en range av
löpnummrerade skraplotter, sen tar jag namn på folk och skriver upp
att "nisse har kort 234234334" (som under skrap-grejset har unikt
usernamn och pw) så jag i efterhand kan säga vem som var på det
ip:t.

Sen har SU en databas som säger att kontona med nummer
234234330->234234376 gäller under den helgen jag beställt dem för.

Om jag bara delar ut hälften så är den andra halvan värdelös efter
helgen, så det är ingen jätteförlust, samtidigt som jag har en chans
att ha koll på vilka 30 besökare som vill åka Wifi just min helg.

--
"Backwards compatible" means: "if it isn't backwards, it's not compatible."