Subject: Re: Smalltalk vs SIMULA

Re: Smalltalk vs SIMULA

From: Björn Eiderbäck <bjorn.eiderback_at_gmail.com>
Date: Thu, 20 May 2010 01:40:12 +0200

Hej!

Då jag en gång, i forntiden (i datalogisk mening, det var tidigt
80-tal), läste på Universitetet/KTH så användes Simula som första och
främsta programmeringsspråk på dom inledande kurserna.
Allt vad ett OO-språk ska ha fanns där (om man nu inte förläst sig på
Bertrand Meyers definition i hans (i övrigt) utmärkta bok
"Object-Oriented Software Construction", fast första upplagan kom 1988,
dvs klart senare än då jag läste dessa kurser, i vilken väl bara Eiffel
platsar som objektorienterat språk).
Min uppfattning var att dom som verkligen använt Simula, eller
åtminstone gjort lite mer seriösa tester, ansåg att språket var "general
purpose". Det var väl mer dom som aldrig använt Simula som tillskrev det
"att bara vara ett språk för simulering".

Sutherlands SketchPad, från 1963, var väl mer en editor, men hade många
nymodigheter som direktmanipulation av grafiska objekt (ja där är
objekten), constrains mm. Men jag håller inte med om att det är oo i den
meningen vi brukar tillskriva oo-språk.

Angående Gosling och Java, men varning detta är nog bara en skröna, så
har jag hört att Sun egentligen ville använda Smalltalk men att en
dominant på området ville ha alldeles för mycket betalt. Så då gjorde
man ett eget språk istället: Oak, sedemera kallat Java. Fast det är som
sagt förmodligen bara en skröna.

En anekdot: James Gosling skrev en i min mening mycket läsvard
doktorsavhandling redan 1983, "The Algebraic Manipulation of
Constraints". Här var det, om jag inte minns helt tokigt, en massa
exempel i Lisp (jag har avhandlingen liggande i någon hög någonstans,
men det kan nog ta flera timmar att leta fram den och bekräfta
innehållet). Så jag kände till honom redan innan Javas tillkomst. Så
denna lapsus passerade kanske mig enklare än dig Göran ;-).

Hälsningar
Björn Eiderbäck