Subject: Smalltalk vs SIMULA

Smalltalk vs SIMULA

From: Göran Krampe <goran_at_krampe.se>
Date: Thu, 20 May 2010 00:02:54 +0200

Hej!

Idag under min dragning om Smalltalk idag reagerade någon (vet ej namn!)
kring vad jag sade om SIMULA och dess roll i historien om objektorientering.

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag sa, men *det jag försökte säga* var
att SIMULA, trots att SIMULA vid tiden hade flera av de viktigaste
bitarna för OO på plats - inte fördes fram som "object oriented" (termen
anses skapad av Alan Kay senare), inte beskrevs som ett "general
purpose" paradigm för programmering (utan mer som ett sätt att enklare
skapa simuleringar) och inte presenterades som ett "nytt sätt" att
programmera.

*Däremot* kan man i efterhand notera att flera av OOs grundstenar fanns
däri - men som någon påpekat, det hade SketchPad också och var flera år
tidigare.

Några ytterligare källor kring denna "klassiska OO-fråga":

http://gagne.homedns.org/~tgagne/contrib/EarlyHistoryST.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_programming
http://ootips.org/history.html
http://www.objectivistcenter.org/events/advsem03/ReedOOP.pdf

Och en elak anekdot förresten:

På OOPSLA år... tja, 2008 tror jag, då hade man en paneldebatt om SIMULA
för att fira 40 år tror jag. Hur som helst, James Gosling (!) var med i
panelen och det visade sig att han kunde mycket om SIMULA och till och
med fixat buggar i kompilatorn tror jag.

Från det tillfället omvärderade jag James Gosling; tidigare hade jag
ursäktat hans skapande av Java som ett uttryck av historielöshet - jag
utgick från att han helt enkelt inte "visste bättre"! Men det gjorde han
alltså, och sålunda vet jag inte längre vad han har för ursäkt... ;)

mvh Göran

PS. Hoppas att min 40-minuters turbodragning var intressant, ifall ni
har frågor om Smalltalk, hur man bäst kommer igång blablabla, så fråga
på! Och ifall någon fattar tycke och gärna vill aktivera sig i
Smalltalks "öppen källkodsvärld" så prata med mig!