Subject: Re: Smalltalk vs SIMULA

Re: Smalltalk vs SIMULA

From: Göran Krampe <goran_at_krampe.se>
Date: Thu, 20 May 2010 11:48:08 +0200

Hej Björn!

Synd att du inte kunde komma igår!

För övrigt, Björn har skrivit den enda (?) boken om Smalltalk på svenska
(tillsammans med Olle Bälter var det va?). Finns här:

http://stephane.ducasse.free.fr/FreeBooks/Swedish/OOPmST.pdf

On 05/20/2010 01:40 AM, Björn Eiderbäck wrote:
> [...]
> Allt vad ett OO-språk ska ha fanns där (om man nu inte förläst sig på
> Bertrand Meyers definition i hans (i övrigt) utmärkta bok
> "Object-Oriented Software Construction", fast första upplagan kom 1988,
> dvs klart senare än då jag läste dessa kurser, i vilken väl bara Eiffel
> platsar som objektorienterat språk).
> Min uppfattning var att dom som verkligen använt Simula, eller
> åtminstone gjort lite mer seriösa tester, ansåg att språket var "general
> purpose". Det var väl mer dom som aldrig använt Simula som tillskrev det
> "att bara vara ett språk för simulering".

Ja, men som jag förstått det så var det den "bilden" av OO i SIMULA som
i viss mån också kommunicerades av "SIMULA självt"? (jag envisas med
versaler, men jag tror det ska vara så).

Hur som helst, SIMULA var helt klart först med "objekt" i programmatisk
bemärkelse, men jag vidhåller nog att Smalltalk var först med "object
oriented" - tanken att driva det till sin spets.

> Sutherlands SketchPad, från 1963, var väl mer en editor, men hade många
> nymodigheter som direktmanipulation av grafiska objekt (ja där är
> objekten), constrains mm. Men jag håller inte med om att det är oo i den
> meningen vi brukar tillskriva oo-språk.

Nej, helt riktigt - men ifall man letar efter "objekt" i någon liknande
form så var den nog "först". :)

> Angående Gosling och Java, men varning detta är nog bara en skröna, så
> har jag hört att Sun egentligen ville använda Smalltalk men att en
> dominant på området ville ha alldeles för mycket betalt. Så då gjorde
> man ett eget språk istället: Oak, sedemera kallat Java. Fast det är som
> sagt förmodligen bara en skröna.

Har läst om det där också, tror det ligger nåt sant i det.

> En anekdot: James Gosling skrev en i min mening mycket läsvard
> doktorsavhandling redan 1983, "The Algebraic Manipulation of
> Constraints". Här var det, om jag inte minns helt tokigt, en massa
> exempel i Lisp (jag har avhandlingen liggande i någon hög någonstans,
> men det kan nog ta flera timmar att leta fram den och bekräfta
> innehållet). Så jag kände till honom redan innan Javas tillkomst. Så
> denna lapsus passerade kanske mig enklare än dig Göran ;-).

Va fasen, hade han koll på Lisp också? Då har han banne mig ingen ursäkt
alls! :)

mvh Göran