Subject: Mötesformer

Mötesformer

From: Björn Stenberg <bjorn_at_haxx.se>
Date: Mon, 15 Mar 2010 17:02:33 +0100

[Jag byter subject eftersom detta inte har med sponsring att göra.]

Robin Harms Oredsson wrote:
> Hur som helst, vi har en lokal på Skeppsbron 30 på ca 125 kvm. Den
> rymmer nog ett större evenemang,

Senast var vi ~170 anmälda, varav kanske 130 kom. Det blir ganska trångt på 125 kvm.

Vi har en kanonlokal i DSV som vi dessutom får låna gratis.

> Då kanske ni knappt behöver en sponsor...?

Pengar kan uträtta mycket utöver att hyra lokal. Gratis mackor är ju trevligt t.ex, eftersom vi tenderar att hamna mitt i maten tidsmässigt.

> När det gäller föreläsningar och innehåll är jag mer pepp på att
> prata _med_ deltagarna än att sitta tyst och lyssna. Det ger mycket
> bättre utbyte - därav open space > föreläsning.

Samtal är bra, men skalar dåligt. Om du har konkreta idéer på hur man får till kvalitativt "nätverkande" med 150 personer får du gärna utvecklade dem. Min erfarnhet är att en stor grupp människor i samma rum inte leder till så mycket nätverkande. Folk tenderar att gruppera sig med dem de redan känner.

Kvalitativa samtal kräver mindre grupper, vilket nästan per definition innebär snävare ramar/ämnen. Men enkätsvaren från förra mötet visade att besökarna uppskattade det lite "spretiga" upplägget med blandade ämnen.

En given plats för klassiskt nätverkande är annars såklart puben efteråt!

--
Björn