Subject: Re: Mötesformer

Re: Mötesformer

From: Robin Harms Oredsson <robin_at_betahaus.net>
Date: Tue, 16 Mar 2010 12:56:52 +0100

15 mar 2010 kl. 17.02 skrev Björn Stenberg:

> [Jag byter subject eftersom detta inte har med sponsring att göra.]

Helt rätt, bra byte av ämnesrad :)

> Senast var vi ~170 anmälda, varav kanske 130 kom. Det blir ganska
> trångt på 125 kvm.
>
> Vi har en kanonlokal i DSV som vi dessutom får låna gratis.

Lite mycket, det har du rätt i.

> [...]
> man får till kvalitativt "nätverkande" med 150 personer får du gärna
> utvecklade dem. Min erfarnhet är att en stor grupp människor i samma
> rum inte leder till så mycket nätverkande. Folk tenderar att
> gruppera sig med dem de redan känner.
>
> Kvalitativa samtal kräver mindre grupper, vilket nästan per
> definition innebär snävare ramar/ämnen. Men enkätsvaren från förra
> mötet visade att besökarna uppskattade det lite "spretiga" upplägget
> med blandade ämnen.
>
> En given plats för klassiskt nätverkande är annars såklart puben

Det är det open space är till för:
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Space_Technology
http://en.wikipedia.org/wiki/Open-space_meeting

Vi har kört det på större möten än så med bra resultat. Man diskuterar
utifrån ett antal frågor, på så sätt delar alla deltagare med sig av
sina erfarenheter istället för bara en föreläsare.

Vänligen,
Robin

> --
> Björn