Subject: Re: Vad är en sponsor värd?

Re: Vad är en sponsor värd?

From: Magnus Hagander <magnus_at_hagander.net>
Date: Mon, 15 Mar 2010 09:12:01 +0100

2010/3/15 Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>:
> Mors!
>
> Om ett företag kliver fram och tar t.ex hela kostnaden för extra grejor vid
> ett foss-sthlm möte. Typ betalar mackor och dricka för alla etc, vad kan vi
> erbjuda detta företag i gengäld som tack för sponsringen?
>
> Är det okej att tillåta dem att maila alla anmälda (en gång, ett mail) ?

Som alla andra redan sagt, det tycker jag inte. Däremot kan man
möjligen tillåta ett "reklam-mail" till *listan* i samband med det, om
man ska tillåta något. Det är stor skillnad där - för då "ser" de inte
själva mailadresserna, och petar inte in dem i sitt CRM-system..

> Är det okej att låta sponsorn berätta om något de har på hjärtat i några
> minuter på en träff? (som kanske då egentligen inte är direkt relaterat till
> resten av mötets ämne)

Det tycker jag kan vara helt ok.

En variant man ganska ofta ser på en "full-längdskonferens" är att
större sponsorer får möjlighet att välja en eller flera sessioner från
sina anställda, oberoende av vanliga programmet. Så kan man få in
föredrag som arrangörerna annars inte skulle ta med. Det går ju att
köra någon variant på det också - att man får en garanterad tid under
mötet för något som *är* i linje med det - alltså en typisk
FOSS-presentation, men att de får välja ämne helt.

Om de tycker det ger något så kan väl en sådan sponsor få ställa upp
en rollup och sådant längst fram i rummet, tycker jag.

Samt dela ut "reklamblad" (eller bara lägga på ett bord) förstås. Men
då är frågan snarare om man ska begränsa *andras* möjlighet att göra
det, för på första mötet fick ju vem som helst göra det, elle rhur?
Inte bara sponsorer...

--
 Magnus Hagander
 Me: http://www.hagander.net/