Subject: Re: Vad är en sponsor värd?

Re: Vad är en sponsor värd?

From: Marcus Rejås <rejas_at_fsfeurope.org>
Date: Mon, 15 Mar 2010 08:47:08 +0100

Daniel Stenberg skrev 2010-03-15 00:27:
> Mors!

> Om ett företag kliver fram och tar t.ex hela kostnaden för extra grejor
> vid ett foss-sthlm möte. Typ betalar mackor och dricka för alla etc, vad
> kan vi erbjuda detta företag i gengäld som tack för sponsringen?

Jag kan tänka mig att sponsra ett möte :-). För att det skall vara
avdragsgillt måste man få något i utbyte.

> Är det okej att tillåta dem att maila alla anmälda (en gång, ett mail) ?

Nej, det tycker inte jag.

> Är det okej att låta sponsorn berätta om något de har på hjärtat i några
> minuter på en träff? (som kanske då egentligen inte är direkt relaterat
> till resten av mötets ämne)

Det låter bra. Naturligtvis bör man försöka hitta en sponsor som passar
in till resten av mötet.

> Vad säger ni?

En annan sak som brukar vara vanligt är att sponsorn exponeras i utskick
och liknande. I detta fall skulle de kunna stå på hemsidan att nästa
möte sponsras av XXX, kanske med logga, och sedan en liten lista med
tidigare sponsorer (bara text, utan logga).

En sådan exponering både hålla både företagen och deras revisorer nöjda.
Jag tycker sedan inte att man skall skilja på material som läggs på
bordet om de kommer från den "officiella" sponsorn eller andra. Idén med
ett fritt bort där vem som helst kan lägga material tycker jag vi skall
ha kvar.

Ha en bra vecka!

  /Marcus

--
Core Team Member, Country Coordinator Sweden
Free Software Foundation Europe (FSFE) []         (http://fsfeurope.org)