Subject: Re: Kvinnor inom open-source. Var: Re: Presentation av Mem

Re: Kvinnor inom open-source. Var: Re: Presentation av Mem

From: Göran Krampe <goran.krampe_at_msc.se>
Date: Wed, 06 Jan 2010 22:22:01 +0100

Hej allihop!

Elis Axelsson wrote:
> 2010/1/6 Hedvig Kamp <hedvig.ka_at_gmail.com <mailto:hedvig.ka_at_gmail.com>>
>
> Det Àr enkel matematik, utestÀnger vi 50% av vÀrldens befolkning
> frÄn FLOSS, sÄ gÄr vi miste om
> vÀldigt mycket fri programvara... Helt i onödan.
>
> Jag ser inte att det finns nÄgon utelÄsnings effekt, bara att det Àr
> mansdominerat, men det betyder inte att man stÀnger ute kvinnor.

NĂ„gra noteringar i slumpvis ordning:

- NÀr jag gick D-linjen 1990 hade vi cirka 8 kvinnor pÄ 120 elever.
Samtliga andra linjer hade mer tjejer, inklusive Maskin, Elektro, Fysik.
Kemi och Arkitekt var de lysande undantagen med mer Àn 50%. Men hallÄ, 8
pÄ 120? Tacka fasen för att det inte Àr mÄnga kvinnliga programmerare.
NÀr jag trÀffade Studs (D-sektionens studieresa) hÀrom Äret sÄ verkade
det vara aningens fler tjejer - men det statistiska underlaget var helt
klart knapphÀndigt.

- NÀr man ser pÄ IT i allmÀnhet sÄ Àr det inte alls lika dÄligt, men
kvinnorna har en "tendens" att glida över i kravarbete, test,
projektledning mm. DÀr finns det faktiskt en vÀldigt stor del kvinnor.

- De flesta IT-konsultbolag strÀvar efter att hitta kvinnliga
programmerare (inklusive vi) men det Àr riktigt svÄrt. En gÄng satt jag
och vaskade pÄ Monster och hittade cirka 10 pÄ 180 profiler. Tog in
flera pÄ intervjuer men tyvÀrr Àr oftast den tekniska nivÄn för lÄg för
vÄra krav. Det kan mycket vÀl vara en effekt av att efterfrÄgan Àr sÄ
stor, det Àr helt enkelt mycket svÄrt att hitta kvinnorna pÄ den "öppna
arbetsmarknaden".

- MÄnga tror att man mÄste "redan ha kvinnor" för att kunna rekrytera
kvinnor. Mitt intryck Àr att det faktiskt tycks vara ett "missförstÄnd".
Samtliga kandidater jag intervjuat har varit tÀmligen ointresserade av
den faktorn och de flesta har rakt ut sagt att "jag Àr van att jobba med
killar, inget problem".

...sedan Àr mitt intryck av att FLOSS-folk "brinner" för sitt arbete och
sitter och kodar pÄ nÀtterna. Typ som jag gjort/gör. Och av nÄgon
anledning tycks detta extra "crazy-intresse" inte lika mycket infinna
sig hos kvinnor, och dÀrför ser vi klart mindre kvinnor inom FLOSS. Det
Ă€r min teori.

NOT: För ett antal Är sedan fanns det ett IT-konsultbolag som hette
BerIT (lite googlande visar att de grundades 2000, verkar ha dött). De
gjorde en grej av att bara vara tjejer, jag var dÀr och höll lite
föredrag hos dem nÄgon kvÀll.

> Sedan skulle jag ju ocksÄ vilja sÀga att det inte Àr helt lÀtt Àven för
> oss mÀn att ta oss in i floss-communityn alltid. Jag har vÀl hÄllit pÄ i
> 3-4 Är nu(Fyllde 20 förra Äret) och har inte fÄtt sÄ mycket mera
> utrÀttat Àn att jag lÀrt mig sjÀlv massor av saker, men jag tror inte
> att det Àr sÄ mÄnga pÄ denna lista som sett mitt namn och vet vem jag Àr
> för att jag gjort nÄgot bra. SÄ det tar tid, och det krÀver ett visst
> intresse.

Jag har varit vÀldigt aktiv under mÄnga Är - men jag kÀnner ÀndÄ bara en
handfull svenskar vid namn frÄn FLOSS-projekt, eftersom de projekt jag
deltagit i inte har bas i Sverige. Och du - "inte fÄtt sÄ mycket mera
utrÀttat Àn att jag lÀrt mig sjÀlv massor av saker" - det Àr ju för
katten skitbra! De flesta av oss Àr ju involverade för att det Àr kul
eller för att det rÄkar vara det mest attraktiva sÀttet för oss att lösa
vÄra dagliga problem, bli bÀttre pÄ vad vi gör och samtidigt hitta
mycket vÀnner att lÀra sig frÄn. Sedan kan man ju plugga lite Eric
Raymond för mer social teori kring det hela förstÄs.

Men hÀr vill jag ocksÄ faktiskt "sÀga ifrÄn" lite, i de projekt jag
varit/Àr aktiv i finns inga som helst hinder för varken unga, gamla,
kvinnor eller mÀn att "komma in". TvÀrtom. Visst, dÄ kan man hÀvda att
"det gör det visst, det Àr bara det att du inte ser dem" osv. Fine, men
jag kan faktiskt inte heller pÄminna mig om att nÄgon har *pekat ut*
nÄgra sÄdana hinder.

Och att "komma in" Àr ju inte heller samma sak som att "göra sig ett
namn". :)

DÀremot (och detta Àr viktigt) kan det finnas *massvis* med saker man
kan göra för att *locka* fler personer frÄn nÄgon speciell mÄlgrupp,
eller för att göra det lÀttare för den mÄlgruppen att delta. I Squeak
skapade vi exempelvis en separat mailinglista för "beginners" eftersom
mÄnga kÀnde sig osÀkra för att stÀlla frÄgor pÄ dev-listan.

Jag skulle ÀndÄ faktiskt sÀga att det just för kvinnor Àr bra mycket
lÀttare att "ta sig in" just dÀrför att de Àr sÄ fÄ.

Ok, flamskydd pÄ. :)

mvh Göran