Subject: Re: Kvinnor inom open-source. Var: Re: Presentation av Mem

Re: Kvinnor inom open-source. Var: Re: Presentation av Mem

From: Elis Axelsson <elis.axelsson_at_gmail.com>
Date: Wed, 6 Jan 2010 14:29:21 +0100

2010/1/6 Hedvig Kamp <hedvig.ka_at_gmail.com>

> Det är enkel matematik, utestänger vi 50% av världens befolkning från
> FLOSS, så går vi miste om
> väldigt mycket fri programvara... Helt i onödan.

Jag ser inte att det finns någon utelåsnings effekt, bara att det är
mansdominerat, men det betyder inte att man stänger ute kvinnor.
Är det få kvinnor som har intresse av det så är det självklart att det blir
färre aktiva kvinnor än män.

Sen finns det ju historiska skäl också till att det ser ut som det gör. För
inte allt för länge sedan i Sverige så rörde inte kvinnorna tekniken, de
skulle inte göra sådant, det "var" inte deras grej.

Men allt kan ändras på, och det har skett förändringar, väldigt mycket
förändringar på senare tid. Detta bör man dock utnyttja, kanske försöka
sprida att det inte är så komplicerat med datorer i verkligheten.

Sedan skulle jag ju också vilja säga att det inte är helt lätt även för oss
män att ta oss in i floss-communityn alltid. Jag har väl hållit på i 3-4 år
nu(Fyllde 20 förra året) och har inte fått så mycket mera uträttat än att
jag lärt mig själv massor av saker, men jag tror inte att det är så många på
denna lista som sett mitt namn och vet vem jag är för att jag gjort något
bra. Så det tar tid, och det kräver ett visst intresse.

--
Elis "Etu" Axelsson
0704251298