Subject: Re: Kvinnor inom open-source. Var: Re: Presentation av Mem

Re: Kvinnor inom open-source. Var: Re: Presentation av Mem

From: Claes Jakobsson <claes_at_versed.se>
Date: Wed, 6 Jan 2010 14:23:40 +0100

On 6 jan 2010, at 14.07, Hedvig Kamp wrote:
> Hej,
>
> jag som faktiskt är FLOSS-kvinna håller gärna ett talk om detta.

Toppen!

> Jag har inte heller så många kvinnliga vänner som är eller vill vara
> aktiva inom
> FLOSS, tyvärr... Men vi finns och jag tycker att ett talk i ett sådant
> här forum är
> ett steg i rätt riktining för att fler ska engagera sig. Det är enkel matematik,
> utestänger vi 50% av världens befolkning från FLOSS, så går vi miste om
> väldigt mycket fri programvara... Helt i onödan.

Även om jag tror att det finns rätt många kvinnor inom t.ex. programmering så tror jag det är betydligt vanligare bland män att se det mer som ett "kall" än ett yrke vilket i majoriteten av fall är varför man bidrar till open-source eller känner för att hacka på fritiden. Om man kan få fler intresserade på en djupare nivå så vore det bra.

/Claes