Subject: Re: programförsök 24:e feb

Re: programförsök 24:e feb

From: Göran Krampe <goran.krampe_at_msc.se>
Date: Sun, 03 Jan 2010 21:36:00 +0100

Halloj!

Daniel Stenberg wrote:

> Säkert, men jag vill ha ett schema hyfsat klart om tre veckor så jag
> tycker det är dags att försöka pussla ihop det! Nu har vi lite tid att
> vela och debattera också först.

Så sant! Det är bra att det spikas.

> Hur kan vi göra det utan tidsgränser? Dessutom ser jag inte dessa som
> "ad hoc". Eller menar du att de föreslagna 5-minutrarna är dem som drar ut?

Nae, jag menade inte utan tidsgränser, jag uttryckte mig slarvigt. Det
jag menade var egentligen bara att det är svårt generellt att köra
dragningar på 20 min + 5 min frågor, det är helt enkelt väldigt korta
gränser.

Andra kanske har andra erfarenheter. Och visst, ifall vi har en bra
moderator och vi kommer in i rätt "turbo mode" så kanske det kommer att
fungera. :)

> Jag tror dessutom att inte alla behöver 20 minuter, samt att som en del
> påpekat man kommer behöva tid efter för frågor och klargöranden.

Host, host. :)

> Kanske gör det inte så mycket om vi drar över tiden en del heller, men
> det får inte gå till överdrift. Kanske får vi dra ner antalet föredrag.
> Eller öka ambitionen och köra tre timmar... Vet inte riktigt vad
> "folket" tycker, själv skulle jag nog gilla tre timmar.

Ja, för min del är 3 timmar inga problem. :) Och eftersom det är på
kvällen så borde de flesta inte bry sig om ett visst "överdrag".

> Upstart är väl snarare ett koncept som används av Debian/Ubuntu och kan
> användas av fler?

Eh, visst (surfade precis på det lite), men det är en OS-grej menar jag.

> Jag är personligen rätt "hardcore-developer" och jag är intresserad av
> flera av dessa. Men by all means, jag är verkligen inte en diktator här
> utan jag är helt öppen för fler röster och förslag!
>
> Släng gärna ihop och presentera ett schema som *du* tycker borde funka
> (bättre), så jämkar vi ihop något. Jag tror och hoppas föredragshållarna
> inte tar pusslandet personligt.

Det känns konstigt ifall jag skulle "påverka" schemat bara för att jag
piper lite på listan, jag är bara 1 av 90, men den som närmast har någon
annan form av status är ju ni som "drog igång det". Så jag överlåter
glatt detta på er. :)

Men... i korthet kände jag att det kanske räckt med en dragning om någon
av organisationerna (istället för två) och att det kanske varit roligt
med någon ytterligare dragning utöver Rockbox som haft
programmeringsfokus (Hmmm, ok, RDB-grejen är väl iofs programmering på
sitt sätt).

Dock, våra möten kan ju ha olika "fokus" - så min "törst" efter
programmeringsrelaterade dragningar kan ju släckas en annan gång. :)

Bara mina 2 ören.

mvh Göran