Subject: Re: Presentation av Mem

Re: Presentation av Mem

From: Roger Sinel <roger.sinel_at_nordickiwi.com>
Date: Tue, 29 Dec 2009 13:30:38 +0100

2009/12/28 Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>

> Daniel Stenberg skrev:

> Det normala i Sverige är att man använder sig av föreningenformen och via
> den föreningen lockar alla intresserade av mötena att dyka upp.
>
> Det är en fördel om föreningen redan existerar och lockar till sig
> medlemmar som är intresserade av samma frågor.
>
> Dataföreningen är ett exempel på en sådan föreningen - men den kostar rätt
> mycket och vara medlem i och är inget för fattiga studenter eller liknande.
> http://www.dfs.se/
>
> Svenska Linuxföreningen är en annan föreningen som då gärna skulle kunna
> [...]

Följande föreningar/gruppar deltog på Software Freedom day -
Stockholm<http://nordickiwi.no-ip.com/Software_Freedom_Day_2009_Stockholm_Sweden.jpg>,
och representanter från alla de gjorde en egen presentation om sin
verksamhet. Det var mycket intressant att lyssna på.
Vi hade en öppen diskussion om ”Framtida föreningsamarbete” - en diskussion
som har förts på mailing listor och IRC kanaler med aldrig i ett rum med
alla på plats. Vi kom fram till att alla vi fortsätta med sin egen
verksamhet inom sin område. Men att det saknas en knutpunkt där alla får
delar med sig information om träffar och evenemang. Ett gemensam FOSS
webplats för hela Sverige diskuterades där de olika intresse grupper och
föreningar kan publicera information.
Vem som tag ansvar för att sätta upp denna site blev oklart. Och där är man
igen. Vem inom FOSS Sverige ta på sig denna action punkt och driver det till
sin slut? Och vart håller man den gemensamma diskussion så att alla bli
delaktig? Alla var överens att vi vill inte har någon paraply organ. Men vi
vill kunna kommunicera på ett och samma ställe ibland.

Svenska Linuxföreningen
Föreningen Ubuntu Sverige
SLUG
Föreningen Ubuntu Sverige
Dataföreningen – nätverk för öppen källkod
Free Software Foundation
Europen.se
Open Solaris Users Group

FOSS-folk i Stockholm skulle också har fördel av en gemensam FOSS webplats
för hela sverige som är uppdelad i regioner.

Finns det någon som känner sig manad att sätta upp en sådan webplats?

--
Roger Sinel
www.nordickiwi.com