Subject: Re: Presentation

Re: Presentation

From: Göran Krampe <goran.krampe_at_msc.se>
Date: Wed, 16 Dec 2009 10:18:47 +0100

Hej!

Måste bara få bluddra lite, nu när vi dräller in på ämnen jag brinner
för, ursäkta längden:

Tobias Wrigstad wrote:
> Mitt stora forskningsintresse är programspråk och hur man
> med hjälp av programspråksdesign, statisk analys, etc. kan
> underlätta olika programmeringsproblem. Jag är inblandad i

Vill absolut inte "negga" :) men jag erkänner att jag undrar en aning
över varför "alla" tycks fokusera så mycket på just statisk analys och
statiska typsystem?

Som en flitig besökare på OOPSLA har (och många andra med mig) med åren
tröttnat över alla papers enligt receptet
"yet-another-addon-to-the-java-typesystem-in-order-to-do-blabla".

Pratade med en student där förra året med just ett sådant paper och han
svarade att tja, det är enda sättet att få något "intresse" inom
akademia! Det verkar nästan som om det betraktas som det enda "seriösa"
inom språk-forskningen/computer science... Ur led är tiden.

> det dynamiska språket Thorn (www.thorn-lang.org) som snart

Ögnade igenom papern och det ser ju lite småintressant ut, skall kika
närmare på framför allt concurrency-bitarna!

> OpenSource:as från IBM, och arbetar just nu mer att undersöka
> dynamiska egenskaper hos Python, Ruby och JavaScript för att
> bättre förstå hur man skall kunna t.ex. statiskt söka efter
> fel i program skrivna i språken, skriva IDE:er, etc.

<rant>
Finner det aningen lustigt att det tycks finnas en allmän uppfattning
(utgår ifrån att du dock vet bättre) om att det skulle vara
problematiskt att bygga bra IDE:er för dynamiskt typade språk -
Smalltalk-miljöerna är exempelvis ruskigt bra och har varit det sedan
80-talet... i mångt och mycket fortfarande "ahead of the pack". Och nej,
ifall någon tror att refactoring-stöd i IDE:er kom först i statiskt
typade språk som Java så är det faktiskt fel. :)
</rant>

> Jag har just nu ca 15 studenter som arbetar med mig på olika
> nivåer (kandidat till PhD) med antingen concurrency eller
> dynamiska/skriptspråk och hoppas på att få finansiering för
> ett 5-årigt projekt kring gradvis förfining av prototypkod
> till produktkod bl.a. med hjälp av typsystem, stänga av och
> på olika egenskaper av språket, etc.

Hmmm, något som är Smalltalk-relaterat? :)

Personligen är jag språk-fetischist men är mer intresserad av aningens
mer radikala idéer som exempelvis FONC-projektet med Alan Kay eller nya
tankar kring objektkomposition (drog härom dagen igång en diskussion
kring detta på squeak-dev-listan) eller idéer kring synkronisering av
objektmodeller (typ Islands i Croquet, explicita modeller av tid osv)
eller tankar kring vad man kan göra för att förändra hur vi arbetar med
systemutveckling "på djupet" med möjligheterna i djupt reflektiva
miljöer som Smalltalk (order IDE ger fel tankar).

Ursäkta mitt bladder, hoppas bara att någon på listan tänker "Ja!
Katten, sånt är jag också intresserad av!". :)

> Jag arbetar också på ett
> pluggbart typsystem till Java som jag eventuellt skall försöka
> pusha in i Java 7 via JSR308.

Inspirerat av Gilad?

En liten anekdot förresten:

Jag gjorde ett några demos på OOPSLA av Gjallar (www.gjallar.se) för
några år sedan och visade bland annat hur man skapar ärenden i Gjallar
och attachar filer. Tog en viss pdf-fil som jag råkade ha på min desktop
som exempel, dvs den här (fast den hette Bracha.pdf då):

hhttp://bracha.org/pluggableTypesPosition.pdf

...efter demon kom det fram en herre och var lite nyfiken på just den
där filen jag attachat... slängde ett öga på hans namnskylt på vilken
det stod "Gilad Bracha"...

Fick ursäkta mig lite för att jag faktiskt inte läst hans paper än, men
att jag definitivt skulle!

Därefter hade vi ett spännande samtal om problematiken med inkrementell
synkronisering av distribuerade objekt-modeller. :)

mvh Göran