Subject: Intro

Intro

From: Simon Josefsson <simon_at_josefsson.org>
Date: Wed, 16 Dec 2009 10:55:29 +0100

Jag vill inte vara sämre med att skriva en presentation, så here goes.

Jag började med C64 men satt mest och spelade och skrev vacker
basic-kod, skaffade ett split-speed 75/1200-modem på Stor&Liten i
Gallerian och ramlade in i BBS/Fidonet-världen. Gick från DOS (med
DESQview om någon minns det vackra hacket) via OS/2 och drev en BBS ett
tag, gick sen över till GNU/Linux någongång i mitten på 90-talet och har
sen dess bara korrigerat kursen från RedHat till Debian.

Har jobbat med diverse datormiljöer på pdc.kth.se och sedan med
standardisering på RSA Labs när de fanns i Stockholm, och sen dess
sysslat med lite olika projekt. Jag håller för nävarande främst på med
egna fria mjukvaruprojekt samt arbetar med Yubico's open source-paket.

Mina helt egna paket är GNU SASL, Libidn, Shishi, GNU GSS, HOTP Toolkit,
autobuild, git2cl, Yubico's yubico-c, yk-ksm, yk-val, php-yubico,
yubico-c-client och andras paket som jag nu underhåller är Libtasn1,
Libntlm och GnuTLS men jag bidrar även till ett gäng andra projekt
InetUtils, Gnulib, GNU MailUtils, Emacs, Gnus, libssh2, lsh, OpenWRT,
simpleSAMLphp, CoreUtils, glibc. Jag har säkert glömt ett gäng... som
ni märker är GNU, säkerhet och protokoll nyckelord.

Jag är inte debian-utvecklare, men har ändå blivit co-maintainer av
debian-paketen för gnutls, gss, libgcrypt, libidn, libtasn1 och shishi
(varav några jag paketerat själv) och försöker även ta över gsasl
eftersom ingen verkar bry sig.

Jobbar även inom IETF med standardisering, just nu framförallt kring
SASL och Kerberos, och har skrivit ett par RFCer och ett gäng drafts.

Min senaste hobby är OpenStreetMap, och jag har kartlagt norra väddö och
en del förbättringar kring Stockholm. Detta till min sambos
förtjusning, så att vi kommer ut i naturen tillsammans.. Jag publicerar
OSM-kartan i Garmin-format på http://josefsson.org/osm/garmin/

Jag har en blogg på http://blog.josefsson.org/ men skriver där för
sällan...

/Simon