Subject: Presentation

Presentation

From: Tobias Wrigstad <tobias_at_dsv.su.se>
Date: Tue, 15 Dec 2009 17:24:13 +0100

Hej,

ytterligare en presentation. Jag heter Tobias Wrigstad och
är lektor på Stockholms Universitet och från första januari
även biträdande lektor på Uppsala Universitet.

Mitt stora forskningsintresse är programspråk och hur man
med hjälp av programspråksdesign, statisk analys, etc. kan
underlätta olika programmeringsproblem. Jag är inblandad i
det dynamiska språket Thorn (www.thorn-lang.org) som snart
OpenSource:as från IBM, och arbetar just nu mer att undersöka
dynamiska egenskaper hos Python, Ruby och JavaScript för att
bättre förstå hur man skall kunna t.ex. statiskt söka efter
fel i program skrivna i språken, skriva IDE:er, etc.

Jag har just nu ca 15 studenter som arbetar med mig på olika
nivåer (kandidat till PhD) med antingen concurrency eller
dynamiska/skriptspråk och hoppas på att få finansiering för
ett 5-årigt projekt kring gradvis förfining av prototypkod
till produktkod bl.a. med hjälp av typsystem, stänga av och
på olika egenskaper av språket, etc. Jag arbetar också på ett
pluggbart typsystem till Java som jag eventuellt skall försöka
pusha in i Java 7 via JSR308.

Jag har bl.a. drivit kurser på Stockholms Universitet, främst
i objekt-orientering på avancerad och lite filosofisk nivå,
samt i dynamiska språk.

I övrigt letar jag alltid efter företag som är intresserade
av exjobbare eller annat samarbete.

På det privata planet är jag en rollspelsnörd med inriktning
mot impro-liknande friformsspel (jeepen.org) och jobbar med
ett par kortfilmsmanus som förhoppningsvis skall bli av i
vår. Jag har precis jobbat utomlands i två år på Purdue
University i Indiana och njuter av min lägenhet på söder,
falukorv och närheten till Svejk på Östgötagatan.

--Tobias