Subject: Re: KRAV-märkning (was: Re: FK Open - Försäkringskassan öppnar upp sig)

Re: KRAV-märkning (was: Re: FK Open - Försäkringskassan öppnar upp sig)

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Sat, 16 Apr 2016 15:06:47 +0200

> Är det nån som vet, eller vet hur man tar reda på, vem som fick FK att
> FLOSS:a? (ursäkta uttrycket)
>
> Var det någon högt upp som blev smart plötsligt, eller var det en
> utvecklare någonstans som lyckades få det viktiga meddelandet upp till
> toppen?

Det var flera. Både tekniker, utvecklare och en chef som alla har "sett
ljuset" :)

FK har även ett pågående projekt kring sin framtida klient-plattform.
Projektet finansieras av att FK inte förlängde sitt avtal med Microsoft.

> Vid närmare eftertanke, måste någon ha påverkat den eller dem i toppen i
> båda fallen. Otroligt att det var möjligt! Vad går att göra för att sprida
> det här FLOSS:andet och förhoppningsvis göra det till en trend?

Ja visst är det kul! Trenden inom offentlig sektor har under lång tid varit
att det blir mer och mer FOSS. Precis som överallt.

Själv är jag precis hemkommen från FSFE:s konferens om licenser och legala
frågor kring FOSS. Det är spännande att se hur hela IT-branschen på väldigt
många sätt stoppar in FOSS och bidrar till FOSS.

/D