Subject: Re: wifi et al

Re: wifi et al

From: Benjamin Larsson <benjamin_at_southpole.se>
Date: Thu, 15 Oct 2015 14:29:00 +0200

On 10/15/2015 01:54 PM, Hyrule David (Ownit Broadband AB) wrote:
> Det här är helt klart oroande!
>
> Men en sak som är säker är att många av de stora CPE-tillverkarna nuförtiden älskar open source.
> Jag har nära kontakt med två stora CPE-tillverkare som det senaste året gått ifrån sina propertiära mjukvaror och istället helt baserat sina nya produkter på OpenWRT.
> Förvisso är det egna byggen som för slutkund är rätt nerstängda, men det visar att den här frågan är högst intressant för dem.

> [...]

På det stora hela stämmer det du säger. Vi (en av CPE(router)
tillverkarna) tillhandahåller köparen av våra produkter ett så öppet sdk
som vi bara kan och detta är inget vi tänker sluta med då det ligger
till grund för våran CPE verksamhet.

Den privata vision jag fokuserar mot och försöker predika för är att
lägga mer energi på att säkra upp själva mjukvaran istället för
hårdvaran. Alla "hemligheter" (lösenord etc...) ligger ju ändå i
mjukvaran. Om någon vill köra något eget så kan dom ju göra det med allt
vad det innebär.

MvH
Benjamin Larsson