Subject: RE: wifi et al

RE: wifi et al

From: Hyrule David (Ownit Broadband AB) <David.Hyrule_at_ownit.se>
Date: Thu, 15 Oct 2015 13:24:22 +0000

Kul att få ett svar även från er :) Ditt namn minns jag att jag har jag sett i ert öppna repo på github (bra initiativ!).
Att basera era nya produkter på OpenWRT är ett av de bästa valen ni gjort och det är skönt att höra att ni ser en fortsatt ljus framtid med en öppen plattform.

Jag håller helt med din vision om att det är på mjukvaran som säkerhetsjobbet borde göras och att hårdvaran ska vara öppen och fri för slutkunden att göra vad som helst med ifall de inte vill köra den kod som kommer med burken.
Min bild av det är att ni tillverkare just nu lägger väldigt mycket energi på just säkerheten (på grund av mediarapporter och annat). Tyvärr går det inte alltid hand i hand med användarvänlighet eller öppenhet, men jag tror verkligen att det är fullt möjligt att få en plattform som är både säker och öppen.
Den största risken med en öppen hårdvaruplattform är väl kanske att det går att dumpa den propertiära mjukvaran och reverse-engineera den. Därför behövs det då som du säger mycket mer säkerhetsarbete i mjukvarorna om det ska gå att genomföra fullt ut.

Ni är inte en av de tillverkarna som säljer produkter direkt till slutkund i butik, men om man kollar på våra kunders behov så finns det helt klart en stor marknad för att sälja CPEr som helt vanliga routrar. En helt öppen plattform som går att flasha om är alldeles perfekt i det syftet!
Och om man kollar på några av de tillverkare som enbart säljer till slutkunder så är WRT-stöd en av de viktiga punkterna i featurelistan för deras highend-produkter (även om de flesta kommer från fabrik med någon propertiär gegga), så jag tror att också de kommer göra vad som krävs för att behålla stödet.

Som ni andra på listan hör så är OpenWRT inte längre bara en distribution för hobbyister utan ett riktigt fokus bland tillverkarna och har letat sig in i produktion hos många av oss ISPer. Därför tror jag verkligen inte att det här är så blekt som internet målar upp.

Jag tror verkligen att OpenWRT och andra öppna routermjukvaror är här för att stanna!

/David