Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>
Date: Fri, 07 Nov 2014 16:49:01 +0100

On 07/11/14 16:14, Alexander Bessman wrote:

> Absolut, men det innebär ju fortfarande att man (i teorin) kan bli av
> med rätten att använda Linux (och därmed Android) om man t.ex. sprider
> en modifierad kärna utan att släppa den modifierade koden.

Du är lite vag på det där viset som legala instanser sällan försöker
vara. Om du bakar en Linuxkernel med din egen kod, och kallar den
BessKernel1.0, och sen blir påkommen med att inte GPLa din del så får du
inte längre använda de delarna i BessKerneln som var GPLade och får
givetvis inte längre sälja/distribuera den i sin helhet.

Du blir däremot inte förbjuden att ha Android eller Linux på mobilen
bara för att du råkat bryta mot just den GPL som kerneln använder.
Jag antar att du inte menade "bli av med rätten att använda Linux" på
det sättet.