Subject: Re: OpenSource i "closed-source"-produkter produkter

Re: OpenSource i "closed-source"-produkter produkter

From: Ilja Hallberg <foss-sthml_at_zeke.regexp.se>
Date: Thu, 30 Oct 2014 14:29:50 +0100

On Thu, Oct 30, 2014 at 01:27:50PM +0100, Magnus Sandberg wrote:

> Dock skulle jag vilja säga att det stora tillverkarna börjat förstå
> detta. I min LG-TV kan jag skrolla sidvis med copyright-texter för varje
> bibliotek eller annan kod de använt. Hur mycket källkod LG skulle ge mig
> vet jag förståss inte men jag kan läsa vilket datum Daniel skrev sin

Ja, samma med hushållsapparater från Philips, telefoner från Google, Jolla,
diverse switchar från Netgear, osv. osv.

Jag skulle tro att om man som utvecklare på datanavdelningen går och pratar
med sin företagsjurist, så kommer juristen att läsa licensen och sedan
svara att det inte går att göra annat än publicera licensen och källkoden
utan bråk. Att HiQ och bankerna inte verkar gått den här vägen är ett
misstag de kan lära sig en del av.

mvh, Ilja