Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Wed, 13 Aug 2014 14:23:37 +0200

> Vi har kört både Gnome och KDE åt dem, och skillnaderna har inte varit några
> större eller orsakat några problem. Att köra mus, klicka och dubbelklicka är
> saker de lär sig otroligt snabbt även vid ung ålder. Även att skriva in sitt
> namn och lösenord etc på tangentbordet.

Jo det är väl så. John Goerzen skriver väldigt inspirerande om hur barnen
använder terminalen bara, vi föräldrar är ju terminalmänniskor som knappt
behöver färgskärm. ;-)

> Det gör dessutom att de vant sig vid "vanliga konventioner" så att sedan
> sätta dem framför andra system (typ windows) blir helt problemfritt.
> Åtminstone har det varit så med mina barn. Det mesta de gör och vill göra är
> ändå i webbläsare.

Jo, det är ju såklart väldigt bra. Jag tänker att det kan komma om några år.
Det är till en treåring som i princip har skrivit sl i terminalen, använt bambam
och tittat på film som vi startat.

> När det gäller "mindre presterande maskiner" av typen eeepc så dömer mina
> barn snabbt ut alla burkar som inte klarar av att visa fullskärmsvideo (typ
> youtube) utan att hacka, eller att kunna köra sina favoritflash-spel utan
> att det "laggar"

I framtiden får det antagligen bli en kraftfullare dator.

> (för övrigt ett ord som barnen snabbt anammar).

Ja, barns språk utvecklas ruskigt fort alltså.

--
Per