Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>
Date: Wed, 13 Aug 2014 14:17:22 +0200 (CEST)

On Wed, 13 Aug 2014, Per Andersson wrote:

> Vad har de använt för fönstermiljö då?

Vi har kört både Gnome och KDE åt dem, och skillnaderna har inte varit några
större eller orsakat några problem. Att köra mus, klicka och dubbelklicka är
saker de lär sig otroligt snabbt även vid ung ålder. Även att skriva in sitt
namn och lösenord etc på tangentbordet.

Det gör dessutom att de vant sig vid "vanliga konventioner" så att sedan sätta
dem framför andra system (typ windows) blir helt problemfritt. Åtminstone har
det varit så med mina barn. Det mesta de gör och vill göra är ändå i
webbläsare.

När det gäller "mindre presterande maskiner" av typen eeepc så dömer mina barn
snabbt ut alla burkar som inte klarar av att visa fullskärmsvideo (typ
youtube) utan att hacka, eller att kunna köra sina favoritflash-spel utan att
det "laggar" (för övrigt ett ord som barnen snabbt anammar).

--
  / daniel.haxx.se