Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Wed, 13 Aug 2014 14:09:28 +0200

> Jag har kört "vanlig" Debian direkt till mina barn redan från låg ålder. De
> lär sig snabbt hitta de ikoner och genvägar som behövs, sen är det inga
> problem.

Vad har de använt för fönstermiljö då?

John Goerzen lät sina barn endast använda terminalen, när barnen sen
efterfrågade "jag vill ha som du pappa" då installerade han XFCE. Det
var dock svårt för barnen att dubbelklicka och dra och släppa och pricka
ikoner osv, så han installerade XMonad och lärde dem snabbt hur man
startar en terminal. Det verkade vara lättare och de blev nöjda när de
kunde starta grafiska program.

--
Per