Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Mikael Bergqvist <mkaelb_at_gmail.com>
Date: Thu, 14 Aug 2014 01:33:58 +0200

Våra barn har haft konton på familjens stationära linuxmaskin sedan de
varit små. Precis som Daniel säger så lär de sig snabbt att skriva in
användarnamn och lösenord.

Kör KDE sedan 1999(8 ?) så det är vad barnen använder.

När de var små gillade de GCompris, att skriva berättelser i någon
ordbehandlare (barn lär sig tidigare att skriva på tangentbord än med
penna), och de blir nöjda av att det blir snygga bokstäver på en gång, till
skillnad mot en knagglig handstil. Se till att installera mycket
"clip-art", det är kul att klistra in i sina dokument. Även att rita med
datorn kan vara kul. De har även gillat olika typer av barnspel, tex
"potatismannen".

När de blir äldre, 5,6-7 år går intresset snabbt mot youtube och
flash-spel, precis som Daniel säger, vilket tyvärr ställer ganska höga krav
på datorprestanda, liksom Minecraft (java i botten) som kommer sedan.

Pga att det är flash och java räcker det inte med tex bra
grafikacceleration om man har för slö processor, som Daniel säger är
"laggande" något som inte tolereras. En lite bättre processor: core 2 duo
och uppåt, kan lätt bli väldigt varm i en laptop.

Att snacka med andra Minecraftspelare (i olika länder, förutom Sverige)
över Teamspeak, eller Skype (försöker få dem att använda Mumble, men
kompisarna kör inte det) kommer sedan.

De kollar på dvd:er med kaffeine eller vlc och tv-program i sommarhuset med
USB-DVB-T-mottagare och Kaffeine.

De sätter numera upp egna Minecraftservrar. De gör skolarbeten med
LibreOffice eller Google docs.

Alla produktiva program för musik, foton och bilder, ordbehandling, mm är
ju lokaliserade till svenska, vilket är ett plus när de är mindre, liksom
för övrigt KDE i stort.

/Mikael