Subject: Re: IPv6

Re: IPv6

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Mon, 16 Jun 2014 14:24:12 +0200

Hej!

Först av allt skulle jag så klart inte köra NAT för IPv6 utan enbart
filtrering av trafiken (men det är väl självklart).

Vid /56 skulle jag göra följande:

En /60 för interna länknät, typ från brandväggs router till respektive
företags egen router.

En /60 för management av routrar och switchar (helst på loopback adresser).

Ge varje företag var sin /60 väl utspritt, så att om någon vill/behöver
växa till /59 eller större kan det ske utan omnumrering eller kludder
med en massa små /64:ro.

Om ni får en /48 skulle jag ta /56 för alla kategorierna ovan.

Genom att lägga länknäten och management separat kan man blockar dessa
nät lite hårdare utifrån om man vill skydda routrar eller switchar extra
noga.

Att använda sista positionen i IPv4 som samma adress i IPv6 kan
underlätta felsökning eftersom vår hjärna de senaste åren programmerats
för IPv4-adresser. Typ 192.168.95.47 blir 2001:dead:cafe:1::47.

Och som PS: /64 är inte de minsta näten man kan använda. Det går bra att
ha ett länknät som är /126. Jag säker inte att det vare sig är smart
eller vackert men det går.

// Mem