Subject: Re: IPv6

Re: IPv6

From: Mikael Rosbacke <mikael_at_rosbacke.org>
Date: Thu, 12 Jun 2014 22:20:26 +0200

Har fått IPv6 hem till lägenheten och lyckats sätta upp det hela till en
rätt trevlig uppsättning.

Shuttle-DS47 som router/brandvägg/DHCP/DNS. Den har dubbla 1Gbps uttag +
fläktlös.

shorewall6 för brandvägg.
dnsmasq för DNS/DHCP/router advertisement.
Trevliga där är att man kan sätta upp lista med MAC/datornamn och sedan
ger dnsmasq ut IPv4/IPv6 adresser och kopplar dessa automatiskt till dns
namn. med IPv4 går det att leva utan DNS, med IPv6 skulle jag säga att
det är riktigt,riktigt jobbigt utan... Så datorerna får automatiskt en
IPv6 på insidan och ett namn i lokala domänen typ 'hemdatorn.hemma'.

På baksidan satte jag upp VLAN till 2 olika interna subnät (/64) som
sedan går ut till en netgear VLAN switch för distribution.

Tog sin tid att få upp men blev riktigt nöjd i slutändan. 940/960Gbps
mot bredbandskollen gör det värt det. :-)

(Notera: testade IPv6 först med en ASUS hemmarouter. Fungerade bra, men
hade nackdelen att brandväggen aldrig användes för IPv6. Utan NAT blir
det raka rör så att säga... Aldrig satt i produktion som tur var.)

/ Mikael R

Mikael Rosbacke
Akaza AB
tel: +46707925781