Subject: IPv6

IPv6

From: Christian Huldt <christian_at_solvare.se>
Date: Thu, 12 Jun 2014 17:31:59 +0200

Vi får ipv6 nu.
Till kontoret.
Som befolkas av ett antal olika småföretag (det största är 4 pers).

Idag står en linuxburk med två nätverkskort som kör nat och iptables,
plus några burkar utanför.

Om jag behärskar mina primära cyberhippieimpulser och inte bara kör in
linan i switchen direkt, hur ska jag tänka då?

Min Google-fu^W ixquick.com-fu är tillräckligt dålig för att jag inte
ska hitta något om en sån setup, dvs med linuxburken som
single-point-of-failure, ip6tables etc.

Bör det interna nätverket få ett eget subnät (ja förstås) men bör då det
externa nätverkskortet ingå i detta nätverk eller ska det ha ett eget
som routas?

Ska jag planera olika om vi får ett /48 eller ett /56?

Ja, jag är en noob på ipv6, men det kanske går över med tiden...