Subject: Re: Vi hackar embedded 2014! - anmälan har öppnat

Re: Vi hackar embedded 2014! - anmälan har öppnat

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Fri, 25 Apr 2014 23:01:11 +0200

> Hej igen,
>
> Jag vill bara påminna att vi har mindre än en månad kvar till vårt
> maj-event.
>
> Vi har minst ett föredrag spikat (jag har bara inte uppdaterat sajten på
> sistone) och jag har möjligtvis ett reserv-föredrag personligen att köra men
> det finns definitivt öppningar för ett eller två föredrag. Jag har haft lite
> motgångar på flera fronter där jag velat få till snack.
>
> Skrapa i botten av era djupa kompetenser och kom upp med något. Det kan
> mycket väl vara en kortis, kanske i typ "såhär löste jag det här problemet".
> [...]

Med Labb 17 hackerspace har vi kikat lite på meshnätverk med OpenWRT.
Vi har även byggt en wan/wifi-router med en 4g-dongel, en wifi-dongel, och
en Raspberry Pi. Vi skulle säkert kunna prata om det om någon är
intresserad.

Jag kanske skulle kunna berätta om hur stöd för inbyggda enheter läggs till
i Debian Installer. Vore coolt att göra något live (jag har en OpenBlocks som
jag hade tänkt fixa stöd för i Debian Installer) men jag har inte ens startat
burken än och vet inte heller om jag kommer att ha tid att förbereda mig...

Själv är jag också intresserad av Neo900 och Debian hade en Google Summer
of Code-ansökan i år om att fixa stöd för den enheten. Projektet blev inte en
del av GSoC men antagligen kommer jag och studenten jobba på det ändå.
Kan det vara intressant?

Tillsammans med Nya Perspektiv grejade Hedda och jag en digital synt med
Raspberry Pi, Arduino (för analoga ingångar) och Pure Data (aka Pd) till
Norbergfestivalen förra året. Tanken var att få till en "apparat"
istället för en
dator.

Jag har dock två problem: 1) Jag är (väldigt) osäker på om jag har tid att
förbereda som sagt, 2) jag har ingen plats.

--
Per