Subject: Vi hackar embedded 2014 - Söker hjälp kring idé om "GPS tracker för löprundor"

Vi hackar embedded 2014 - Söker hjälp kring idé om "GPS tracker för löprundor"

From: Christoffer Holmstedt <christoffer.holmstedt_at_gmail.com>
Date: Sat, 26 Apr 2014 16:16:15 +0200

Som Daniel skrev i separat mail så närmar sig eventet i slutet av maj så
det är hög tid att planera vad som ska göras. Efter att ha funderat en
stund mellan några olika idéer så har jag kommit fram till att det skulle
vara intressant att göra en GPS tracker.

Målet är att jag ska kunna bära med mig denna "tracker" så att nära och
kära i lugn och ro kan följa mig live när jag är ute på mina längre
löprundor i skogen.

På nätet finns det en hel del varianter på olika lösningar alltifrån
mobilappar till mer strömkrävande lösningar för bil och båt, men de
lösningarna läggs ju åt sidan nu. Det jag har hittat som börjar likna något
är AdaFruits Ultimate GPS Logger som finns i alltifrån shield till wearable
utförande [1, 2]. Har ni tips på andra varianter för själva positioneringen?

Nästa steg är ju att förmedla position live till någon webserver eller
direkt till de som vill veta. Eftersom löpningen i sommar främst sker i
Lappland (dock ej fjällen) så är täckningen någorlunda tveksam, runt
orterna finns 3G, sedan en hel del Edge (Telia). Eventuellt kanske man kan
övergå till att skicka SMS enbart till lämplig server som sedan förmedlar
vidare ut till min webbserver. Någon som har erfarenheter från detta och
kan tipsa på lämplig väg att gå?

Rent mjukvarumässigt så funderar jag på någon CoAP lösning [3] för
kommunikation och sedan lägga GPS spåret/position som lager över
OpenStreetMap.

All hjälp uppskattas då jag är ny på detta med hårdvara (köpte ett arduino
starterkit i vintras). Det viktiga nu är att få ner en första idé med
vilken funktionalitet som behövs så att jag kan beställa de komponenter som
behövs. Just nu lutar jag åt att köpa enklare byggstenar så får optimering
till storlek, vikt och energiåtgång komma som ett senare steg.

[1] http://www.adafruit.com/products/1272
[2] https://learn.adafruit.com/flora-wearable-gps
[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Constrained_Application_Protocol

Med vänlig hälsning