Subject: Re: [Re: Linux och BankID]

Re: [Re: Linux och BankID]

From: Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>
Date: Fri, 25 Apr 2014 13:09:11 +0200 (CEST)

On Fri, 25 Apr 2014, Nils Agnesson wrote:

> Daniel, jag utgår ifrån att vi på denna lista vill att världen ska bli
> bättre genom att fler kör FOSS. Nu när samtliga banker slutar att supporta
> Linux (eller ja Ubuntu mer specifikt, handelsbanken vägrade i princip hjälpa
> mig som kör Mint..) så är väl detta ett jätteproblem? "Min bank erbjuder
> fortfarande certifikat-baserad inloggning" är givetvis bra, men hur ser det
> ut imorgon?

Hur blev jag plötsligt i fokus för detta?

Jag berättade hur jag som linuxanvändare utviker problem med bankid idag. Jag
ser inte hur jag på något sätt har sagt att bankid inte är fel, jobbigt, dumt
eller trasigt. Jag skrev inget alls om det.

Jag har sagt vad jag tycker förut och har inte sett någon anledning att
upprepa mig eller eka era andra i den här tråden.

T.ex här:
http://daniel.haxx.se/blog/2009/11/14/the-swedish-bankid-curse-and-debian/

> Är det verkligen rätt väg att gå att acceptera situationen och fortsätta
> fulhacka och reverse-engineera för att på så sätt lösa vårt problem?

Jag vill inte säga att det är det bästa lösningen för oss, men jag vill
invända emot att reverse-engineera fram en lösning vore att "acceptera
situationen". Det är rätt långt ifrån det i mina ögon.

> Politikerna behöver ställas till svars, vi behöver system som inte
> diskriminerar. Om EU kan ta beslutet att alla EU-medborgare har rätt till
> ett bankkonto, då borde nog våra politiker också kunna ta beslutet att alla
> medborgare också har rätt att kunna utnyttja det...

jag är mer cynisk än så. I ett Sverige där folk inte byter bank trots nästan
vad som helst så kommer knappast droppad Linux-support göra någon större
inverkan heller ens för att få folk att byta till de som faktiskt har kvar
supporten.

De skulle kunna reglera att alla medborgare har rätt att kunna utnyttja sitt
bankkonto som du säger, men betyder det att alla medborgare också enligt lag
ska kunna det med valfritt OS? Amiga? C64? Plan9? FreeBSD? Windows 3.1?
Windows XP? Nä, strecket måste ju dras någonstans och vad är det som
nödvändgtvis säger att "Linux" (alla smaker inkluderade) hamnar på rätt sida
om strecket? Jag skulle förstås vilja det, men jag inser att jag är en del av
en väldigt liten grupp. Som dessutom klarar att vara med att reverse-egineera
mig ut ur fängelset...

--
  / daniel.haxx.se