Subject: Re: [Re: Linux och BankID]

Re: [Re: Linux och BankID]

From: Nils Agnesson <nils.agnesson_at_piratpartiet.se>
Date: Fri, 25 Apr 2014 12:54:25 +0200

Daniel, jag utgår ifrån att vi på denna lista vill att världen ska bli
bättre genom att fler kör FOSS. Nu när samtliga banker slutar att
supporta Linux (eller ja Ubuntu mer specifikt, handelsbanken vägrade i
princip hjälpa mig som kör Mint..) så är väl detta ett jätteproblem?
"Min bank erbjuder fortfarande certifikat-baserad inloggning" är
givetvis bra, men hur ser det ut imorgon?

Bankerna kommer fortfarande att vara navet i e-leg på nätet. De har
infrastrukturen idag och om de inte accepterar nya e-leg-systemet utan
enbart sina egna lösningar (läs BankID), då kommer vi ha stora problem.

Hur ska vi lösa detta då? Vi vill ju inte överge FOSS för att kunna
utföra våra bankärenden, väl? Är det verkligen rätt väg att gå att
acceptera situationen och fortsätta fulhacka och reverse-engineera för
att på så sätt lösa vårt problem? Politikerna behöver ställas till
svars, vi behöver system som inte diskriminerar. Om EU kan ta beslutet
att alla EU-medborgare har rätt till ett bankkonto, då borde nog våra
politiker också kunna ta beslutet att alla medborgare också har rätt att
kunna utnyttja det...

/Nils