Subject: Re: Grafiskt stödverktyg för mjukvaruutveckling

Re: Grafiskt stödverktyg för mjukvaruutveckling

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Mon, 24 Feb 2014 11:09:54 +0100

> Hej!
>
> Jag letar efter något bra verktyg för att underlätta när man ska
> utveckla ett program. Jag vet inte om frågan diskuterats tidigare.
>

> Papper och penna blir för statiskt och inte så miljövänligt eller
> portabelt som en fil i sin laptop. Den grundläggande tanken behöver
> struktureras om efter ett par tankeiterationer och då blir ett papper
> bara kladdigt. Att börja om på ett nytt papper skapar onödigt
> dubbelarbete. Klipp och klistra skulle förstås vara en variant men jag
> vet inte om lim och tejp är rätt väg.
>
> Mindmaps känns som fel sorts verktyg.

> [...]

Jag såg att du inte tyckte att papper och penna var något bra. Varför?
Det är det jag själv använder när jag behöver visualisera mina tankar.
Alternativt whiteboard tillsammans med andra. (Tycker att det funkar bra
från att tänka ut hur något litet shell script ska fungera till att bevisa en
algoritm.)

När det är någorlunda färdigtänkt och attackerat plitar jag ner det som
grafer med ASCII, för dokumentation.

Du säger att det inte är likt mindmaps, jag tycker att det låter
väldigt mindmap.
Det är ju bara en graf, vilket väl är det du vill skapa? Har du testat Dia eller
graphviz?

Vidare jobbar jag själv testdrivet i största möjliga mån, som Johan beskriver.
I början är det whiteboardingsessioner som gäller för att få någon slags plan
ur allt tankekaos och alla idéer.

--
Per