Subject: Re: Grafiskt stödverktyg för mjukvaruutveckling

Re: Grafiskt stödverktyg för mjukvaruutveckling

From: Christoffer Holmstedt <christoffer.holmstedt_at_gmail.com>
Date: Mon, 24 Feb 2014 11:12:21 +0100

Jag sitter lite i samma sits och har landat i "Dia" [1] för de mesta
diagrammen jag gör just nu. Sedan en wiki (mediawiki) för att
versionhantera alla iterationer av graferna. Jag kan tänka mig att jag
övergår till Inkscape om ett eller två år då fler och fler börjar
intressera sig av Inkscape för att rita ritningar. Detta kommer spilla över
till att det blir enklare att även rita andra typer av diagram. En sak är
säker att SVG verkar fungera alldeles utmärkt för att lagra diagrammen i.

Förra året genomfördes framförallt två intressanta Google Summer of Code
projekt i Inkscape relaterat till detta, "Improved units support" och
"Electronics CAD Support". Av inkscape-dev epostlista att döma så har de
två projekten gått bra men jag har inte testat själv. Du nämner även att
Inkscape är buggigt och det är utvecklarna medvetna om och kör en något
större "bug hunt" nu inför nästa release. Inkscape är överlägset i
användarbarhet jämfört med Dia enligt mig, det gör att jag längtar tills
jag kan gå över.

Som svar till Johan så håller jag helt med, det gäller att hitta en balans
mellan "some_planning" och "implement TDD". Jag har använt Inkscape till
mockups för hemsidor och när man väl börjar lära sig snabbkommandona och
kopplar in det till en projektor så fungerar det rätt smidigt som verktyg
dock är det alldeles för hög tröskel för att många ska kunna vara delaktiga
i ritandet samtidigt, där vinner whiteboard. Man kanske kan se
Dia/inkscape/Libreoffice draw som ersättare för digitalkamera när man väl
är klar med "some_planning" för dagen.

[1] https://wiki.gnome.org/Apps/Dia

--
Christoffer Holmstedt