Subject: Grafiskt stödverktyg för mjukvaruutveckling

Grafiskt stödverktyg för mjukvaruutveckling

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Mon, 24 Feb 2014 10:48:33 +0100

Hej!

Jag letar efter något bra verktyg för att underlätta när man ska
utveckla ett program. Jag vet inte om frågan diskuterats tidigare.

Papper och penna blir för statiskt och inte så miljövänligt eller
portabelt som en fil i sin laptop. Den grundläggande tanken behöver
struktureras om efter ett par tankeiterationer och då blir ett papper
bara kladdigt. Att börja om på ett nytt papper skapar onödigt
dubbelarbete. Klipp och klistra skulle förstås vara en variant men jag
vet inte om lim och tejp är rätt väg.

Mindmaps känns som fel sorts verktyg.

Inkscape skulle kunna vara ett bra verktyg men tycker att det är för
buggigt (åtminstone de Linux-versioner jag kört). På jobbet har vi vissa
systemritningar i SVG och jag har gått över till att underhålla dem i
Emacs... Men då handlar det om att underhålla eller duplicera
existerande SVG:er, inte att bygga från noll.

Det som känns minst fel för tillfället är LibreOffice Draw men det känns
inte helt rätt heller. Draw har jag använt till husritningar hemma och
är hyfsat nöjd. Draw fungerar nog bra för att visualisera ett färdigt
system, inte att utveckla det.

Mitt behov handlar inte projektmodellering eller att automatiskt omsätta
den grafiska designen till kod. Det handlar mer om ett sätt att slippa
konstruera med gula minneslappar eller klipp och klistra.

Det är mer av - "Nu ska jag skapa ett program/skript som ska lösa Foo".
I första tankevändan inser jag att det behövs variablerna X och Y. Sedan
bryter jag ner problemet Foo ett antal delfunktioner. Så inser jag att
någon delfunktion behöver en ny variabel och att man kan bryta loss viss
logik i ett fristående program eller som ett funktionsanrop osv.

Så tankesättet är ganska mindmaps-likt men det är inte mindmaps i layout:en.

Det är även bra om resultatet går att använda som en del i
system/funktionsdokumentationen. Eftersom jag nu saknar "visuell"
designdokumentation så blir startsträckan ganska lång när man behöver
göra ändringar 2 år senare eller så. Att börjar med att analysera
befintlig kod/skript-logik (för att minnet är kortare än 2 år) innan man
kan designa ändringarna är inte optimalt.

MVH
// Mem