Subject: Re: Förstudie publicerad

Re: Förstudie publicerad

From: Johan Henriksson <mahogny_at_areta.org>
Date: Sun, 9 Feb 2014 11:25:07 +0100

De belopp du nämner är mycket förbryllande. Kanske har din kund egna
> inköpsregler? För det har inte med LOU att göra.

det tror jag är fallet

> Det du skriver gällande bestickning är ganska allvarligt tycker jag. Sånt
> ska aldrig tolereras. Hos oss är linjen enkel, tacka nej till allt. Även en
> dagens lunch. Lite trist ibland när man blir bjuden på ett bolags lilla
> jubileum med bubbel och snittar, men det kan jag leva med. :-)

mja - nu är det kanske inte den formen av bestickning utan saker som iaf
rent tekniskt är lagligt. annars hade jag nog inte tvekat att dra det
vidare...

> Upphandlare finns väl av alla sorter precis som IT-konsulter? Allt från
> komplett idiot till lysande stjärna? Eller är just upphandlaryrket ett
> undantag?
>
> Alla som ska utföra en arbetsuppgift behöver väl relevant utbildning? Kan
> väl inte vara unikt för upphandlare?

Min erfarenhet är ganska exakt 0 utbildning, och inga krav på sådan. Visst
finns det personal som har hand om rent juridiska saker men det hjälper
inte när kravspecifikationerna är skräp. Jag har tryckt på extern
granskning av alla anbud innan de sänds ut, och det kanske vore något att
försöka lagsätta? Det skulle hindra alla intressanta försök att skriva
anbud för en specifik leverantör, och att specifikationen kunde synas av
folk med specialkompetens inom relevant teknikområde

Sen som i en annan post nämns så är det spännande vilka anbud som kan komma
in. När en geneation SUNET köptes in kom en massa anbud, utom av en
leverantör som påpekade att latenstiden var bortom ljusets hastighet.
Vilket får en att tro att ekonomer sitter och chansar på priser, och sen så
försöker leverantören bara hålla tummarna att det går att genomföra om de
får det

> Är en lag en rekommendation? Alla lagar? Så menar du nog inte hoppas jag.
> Alla lagar och regler går att bryta, men jag ser inte att den
> informationen leder oss framåt.

I teorin håller jag med - i praktiken så har vi ett system som vi får
försöka göra det bästa av. Det är ändå delar av mina skattepengar som far i
hålet när fel grejer köps in. Detta kan bli en rätt lång diskussion med
paralleller till huruvida sverige ska göra affärer med länder som har
korruption. Oavsett fallet får man nog acceptera att i ett system med
avancerad byråkrati uppstår också avancerade lösningar att komma runt
byråkratin när den är i vägen. Men huruvida det är bra att den är ivägen är
klurigt och något som måste diskuteras i fall till fall

/Johan

Johan Henriksson, PhD
Karolinska Institutet
Ecobima AB - Custom solutions for life sciences
http://www.ecobima.com  http://mahogny.areta.org  http://www.endrov.net
<http://www.endrov.net>