Subject: Re: Förstudie publicerad

Re: Förstudie publicerad

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Sun, 9 Feb 2014 10:55:53 +0100

2014-02-09 Johan Henriksson <mahogny_at_areta.org>:

> [...]
> (hela EU, med en uppköpsperiod som kan ta 6 månader minst), och de
> rekommenderar ramavtal om det blir återkommande. Nu ska det sägas att bara
> med 50% jobb under ett år når man denna summa och jag har därav blivit
> rekommenderad att ordna ramavtal(!) med hela organisationen, även om jag
> realistiskt högst kan hantera 5% av behovet. Kan också säga att man inte
> kan vara anställd och konsulta samtidigt ("jäv", oavsett hur delad
> organisationen är). Men mer spännande är sen "öppna
> anställningsutlysningar" om 20% av heltid, med extremt specifika

De belopp du nämner är mycket förbryllande. Kanske har din kund egna
inköpsregler? För det har inte med LOU att göra.

Du borde kunna konsulta en stund för 270000 på ett år?

> [...]
> för saker som att köpa in A4-papper. Men för alla andra flexibla behov är
> ramavtal bullshit och kostar skattebetalarna multum. Har suttit med i
> upphandlingar, och sett andra utifrån, och vill påstå att inköpskompetensen
> är 0 och bestickningen maximal (inte personlig, men "flexibiliteten" är
> hög). Så jag ser inte att upphandling alls löser de problem de är tänkta
> att lösa. Så vi borde ta bort upphandling, och snarare kräva större
> kompetens av upphandlarna. Troligtvis ordnat genom utbildning och mer hjälp
> extern hjälp av andra som kan. För ingen vill ju köpa en undermålig

Det du skriver gällande bestickning är ganska allvarligt tycker jag. Sånt
ska aldrig tolereras. Hos oss är linjen enkel, tacka nej till allt. Även en
dagens lunch. Lite trist ibland när man blir bjuden på ett bolags lilla
jubileum med bubbel och snittar, men det kan jag leva med. :-)

Upphandlare finns väl av alla sorter precis som IT-konsulter? Allt från
komplett idiot till lysande stjärna? Eller är just upphandlaryrket ett
undantag?

Alla som ska utföra en arbetsuppgift behöver väl relevant utbildning? Kan
väl inte vara unikt för upphandlare?

> Ska dock tillägga att upphandling som alla andra lagar bara är en
> rekommendation. Är det tillräckligt intressant för en myndighet att komma
> runt en lag så går det alltid att ordna. Därför är mitt råd att man aldrig
> ska se ramavtal som ett ouppstigligt berg utan ett med ett hål som man bara
> måste hitta

Är en lag en rekommendation? Alla lagar? Så menar du nog inte hoppas jag.
Alla lagar och regler går att bryta, men jag ser inte att den informationen
leder oss framåt.

/D