Subject: Re: EU-kommissionen och FOSS-stockholm

Re: EU-kommissionen och FOSS-stockholm

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Thu, 30 Jan 2014 06:42:17 +0100

> Så, finns det intresse från FOSS att arrangera en sådan här debatt? I
> så fall skulle jag kunna undersöka möjligheterna att använda EU-huset
> för detta ändamål och skicka det som förslag till EU-kommissionen och
> Amelia Andersdotter (Piratpartiet) m.fl. i någon slags debatt om
> fri/öppen källkod, källskydd, dataskydd i ett EU-perspektiv.

Hej Erik
här är ett förslag från mig om deltagare och upplägg etc.

Utkast till förslag:

IT och integritet - om öppen källkod inom EUs förvaltning

IT och integritet är frågor som hör ihop. Hur väl fungerar
dagens regler när det gäller integritet och kan webbtjänster
användas för känsliga personuppgifter ? Med tanke på alla
avslöjanden om bakdörrar i programvaror som då kan sprida
känsliga personuppgifter så kan man ställa sig frågan:

Kan öppen källkod vara enda lösningen för framtidens IT-behov ?

För om man inte kan se källkoden, hur kan man då veta
att datorprogrammen är integritetssäkra ? Hur skall man
garantera myndigheters användning av IT inte hotar
allas integritet ?

Plats: EUs Europahus i stockholm

Tidpunkt: Slutet av mars eller början på april säg vecka 13-14 ?
Tidåtgång ca 2 timmar.

Förslag med folk till panelen:

Politiker:

- Amelia Andersdotter, MEP PP
- Caroline Szyber, KDs rättspolitiska talesperson, riksdagsledamot

Öppen källkodsexperter:

- Anders S Lindbäck, ordförande Svenska Linuxföreningen anders.lindback_at_svenskalinuxforeningen.se
- Björn Lundell, ordförande Open Source Sweden, Forskare vid Högskolan i Skövde, bjorn.lundell_at_his.se

Myndigheter:

- Datainspektionen
- EU kommissionens representant

dvs 2 öppen källkodsexperter, 2 politiker och 2 myndigheter.

Alternativt kan även någon av följande bjudas in om de ovan inte kan eller vill:

Politiker:

- Gunnar Hökmark MEP M (kunnigaste MEPen från moderaterna)
- Anna Maria CORAZZA BILDT MEP M (jobbar med dataskyddsförordningen)

Öppen källkod-experter:

- Monika Orski, monika@orski.se http://www.orski.se/oss.html
- Anders Wallenqvist anders.wallenquist_at_kreawit.se
- Daniel Stenberg daniel_at_haxx.se

Myndigheter:
  - Om DI inte kan vill så kan man prova med Anne Ramberg, Advokatsamfundet
    som ofta uttalar sig om integritetsfrågor och kan lagarna.

Förslag till upplägg:

Kort presentation av deltagarna i panelen och så kör
man några i förväg framtagna frågor och låter alla
i panelen svara på dem.

Därefter så låter man även besökarna på mötet
ställa frågor till panelen.

Moderatorn bör då ha några extrafrågor att ställa
om ingen i publiken ställer frågor.

Att ordna:
- Det behövs att bestämma datum, tid, plats.
- Kontakta alla föreslagna deltagare och se om de vill och kan dyka upp
   vid den tidpunkten och om inte då gå vidare till reserverna.
- Promota seminariet.
- Fixa till lokalen och så folk kan anmäla sig samt ordna det praktiska
på plats.

I dagsläget så har jag inte frågat någon om ovanstående
om de vill och kan dyka upp utan har tagit med de jag vet brukar
uttala sig.

Låt Eu ordna allt det praktiska, de borde ha erfarenhet av detta.