Subject: Re: Donera till FOSS?

Re: Donera till FOSS?

From: Sima Baymani <sima_at_kth.se>
Date: Tue, 28 May 2013 21:52:09 +0200

2013/5/27 Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>

> On Mon, 27 May 2013, Sima Baymani wrote:
>
> Sammanfattningen hittills verkar vara att det finns några varianter på det
>>

> Om man ska vara petig så är dock inget av detta ovan ren "donation". Jag
> gissar att frågan egentligen var kanske mer om hur man kan sponsra eller
> gynna foss-projekt på bra sätt och då är det ju ändå bra tips.

Jag menade donation i bemärkelsen "att som företag kunna bidra finanisellt
till ett FOSS-projekt", så företagsbiten är viktig här.
Min tanke (som Marcus var inne på också) är att som företag hitta ett sätt
att kunna bidra med pengar till de FOSS-program jag använder, på ett
bokföringsmässigt och skattemässigt korrekt sätt.

I förlängningen vill jag kunna visa mina kunder att det är enkelt att ge
tillbaka till det som man själv hade nytta av. Många företag(are) använder
ju FOSS men få ger ju faktiskt tillbaka! Att se till att ha
verifikationsbiten korrekt gör att det blir ännu lättare att få till det.
Därför är heller inte donationer/transaktioner av privat natur relevant för
mig i det här fallet, annars hade det ju inte varit några problem.

> Personligen har jag inte varit med om att någon någonsin velat sponsra
> något av mina projekt genom "bluff-köp" av något slag. Folk tenderar att
> genuint antingen donera helt sonika rakt av (via typ paypal) utan att fråga
> efter kvitto eller någonting alls, eller så köper de
> support/features/reklam-plats.

Är det framförallt privatpersoner eller även företag som gör detta?

-Sima